Informatie






Forum Archief



In december 2012 zijn deze website en het daaraan gekoppelde forum overgegaan naar een nieuwe omgeving. Bij de overzetting is het archief van het forum niet meegegaan, maar wel behouden en via het onderwerpenoverzicht te raadplegen. Reageren op oude berichten of het posten van nieuwe berichten is niet meer mogelijk. De zoekmachine van dit forum archief functioneert wel.















Rubriekenoverzicht > Entre bavards

Entre bavards

Deze keuvelhoek is bestemd voor algemene discussies over 'Frankrijk'.

Vragen stellen kan hier niet meer; antwoorden vinden wel. Gebruik daarvoor de zoekmachine.
Niets gevonden? stel dan uw vraag op het actuele forum

 Zoek in het forum archief naar: 

Actuele Gebeurtenissen en Politiek

Auteur Bericht

avatar#
onbekend
Berichten:
Reacties:

#0 Geplaatst: 2006-10-16 09:33:41

Ik wil met het onderstaande geen stemming maken, ik wil alleen een ieder laten kennisnemen wat er buiten onze dorpen aan de hand is. Ik heb zelf - als gevolg van mijn roots in de jaren 60 - nog geen uitgesproken mening over wat er om mij heen gebeurd. Ik ben evenwel zeer bezorgd door de gebeurtenissen. Het duurt mijn tijd wel uit, is voor mij als 66-jarige niet helemaal zeker.

Franse politie in hinderlaag gelokt

Een bende gemaskerde jongeren in een voorstad van Parijs heeft een politiepatrouille in een hinderlaag gelokt.

De criminelen wilden de agenten vermoorden, stelde een Franse politievakbond zaterdag. Een agent raakte zwaargewond.

De patrouille rukte vrijdagavond uit na een melding over een overval. Toen de agenten op de aangegeven plek arriveerden, blokkeerden ongeveer vijftig jongeren hun voertuig en belaagden zij het team met stenen en traangas.

Het was de derde keer binnen korte tijd dat jongeren in Parijse voorsteden een klaarblijkelijk geplande aanval op agenten uitvoerden. Een jaar geleden waren in talrijke Franse probleemwijken met veel allochtonen rellen uitgebroken.

Muslims are waging civil war against us, claims police union

(http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2006/10/05/wmuslims05.xml)

By David Rennie, Europe Correspondent
Radical Muslims in France's housing estates are waging an undeclared "intifada" against the police, with violent clashes injuring an average of 14 officers each day.

As the interior ministry said that nearly 2,500 officers had been wounded this year, a police union declared that its members were "in a state of civil war" with Muslims in the most depressed "banlieue" estates which are heavily populated by unemployed youths of north African origin.

It said the situation was so grave that it had asked the government to provide police with armoured cars to protect officers in the estates, which are becoming no-go zones.

The number of attacks has risen by a third in two years. Police representatives told the newspaper Le Figaro that the "taboo" of attacking officers on patrol has been broken.

Instead, officers – especially those patrolling in pairs or small groups – faced attacks as soon as they tried to arrest locals.

Senior officers insisted that the problem was essentially criminal in nature, with crime bosses on the estates fighting back against tough tactics.

The interior minister, Nicolas Sarkozy, who is also the leading centre-Right candidate for the presidency, has sent heavily equipped units into areas with orders to regain control from drug smuggling gangs and other organised crime rings. Such aggressive raids were "disrupting the underground economy in the estates", one senior official told Le Figaro.

However, not all officers on the ground accept that essentially secular interpretation. Michel Thoomis, the secretary general of the hardline Action Police trade union, has written to Mr Sarkozy warning of an "intifada" on the estates and demanding that officers be given armoured cars in the most dangerous areas.

He said yesterday: "We are in a state of civil war, orchestrated by radical Islamists. This is not a question of urban violence any more, it is an intifada, with stones and Molotov cocktails. You no longer see two or three youths confronting police, you see whole tower blocks emptying into the streets to set their 'comrades' free when they are arrested."

He added: "We need armoured vehicles and water cannon. They are the only things that can disperse crowds of hundreds of people who are trying to kill police and burn their vehicles."

However, Gerard Demarcq, of the largest police unions, Alliance, dismissed talk of an "intifada" as representing the views of only a minority.

Mr Demarcq said that the increased attacks on officers were proof that the policy of "retaking territory" from criminal gangs was working.

Mayors in the worst affected suburbs, which saw weeks of riots and car-burning a year ago, have expressed fears of a vicious circle, as attacks by locals lead the police to harden their tactics, further increasing resentment.

As if to prove that point, there were angry reactions in the western Paris suburb of Les Mureaux following dawn raids in search of youths who attacked a police unit on Sunday. The raids led to one arrest. They followed clashes on Sunday night when scores of youths attacked seven officers who had tried to arrest a man for not wearing his seat belt while driving. That driver refused to stop, and later rammed a police car trying to block his path.

The mayor of Les Mureaux, Francois Garay, criticised aggressive police tactics that afterwards left "the people on the ground to pick up the pieces".

Commentaar

Binnen de EU is een zorgelijke ontwikkeling gaande, die uitgebreid is omschreven in onderstaande link met de sublinks: http://www.brusselsjournal.com/node/1481.

Ik citeer een stukje:

:

Meanwhile, the tentacles of the vast, inflated EU bureaucracy insinuate themselves into regulations on every conceivable subject. Some of the examples of the bureaucracy are ridiculous; some are funny. But it is the sinister side to the European bureaucracy:

* The promotion of an official, "EU federal ideology" advocating Multiculturalism;

* The denunciation as "xenophobes" of all those who want to preserve their democracy at the nation state level; and Calling those who would limit Third World immigration "racists."

Een boekbespreking in de Volkskrant

http://www.volkskrant.nl/kunst/article275008.ece

Bruce Bawer: While Europe Slept – How Radical Islam is Destroying the West from Within. Doubleday, import Van Ditmar; 247 pagina’s; € 24,95. ISBN 0 385 51472 7. Een Nederlandse vertaling van While Europe Slept is verschenen bij Meulenhoff.

Doubleday, import Van Ditmar; 247 pagina’s; € 24,95. ISBN 0 385 51472 7. Een Nederlandse vertaling van While Europe Slept is verschenen bij Meulenhoff.

......Europa’s perikelen met moslimimmigranten brengen Bawers Amerikaanse wenkbrauwen niet misprijzend in beweging. Hij begrijpt ze en gispt juist de accommodatiepolitiek van de politieke elite. Gepokt en gemazeld door het waarderelativisme van de jaren zestig, ontbeert die de innerlijke kracht om zich teweer te stellen tegen een expansief, agressief geloof dat niet zal rusten eer het – minimaal – baas in eigen gelederen is.

De staaltjes van met name Scandinavisch overgavegedrag die hij opvoert, zijn onthutsend. Via Bawer kom je erachter wat voor vlees we in de kuip hadden met mullah Krekar, in september 2002 op verdenking van terrorisme op Schiphol gearresteerd en in januari 2003 op het vliegtuig naar Oslo gezet, waar hij meteen vrijuit ging. En passant leren we ook hoe de stokebrand achter de cartooncrisis, de Deens-Palestijnse imam Abu Laban, al in 2004 naar aanleiding van Submission eiste dat Europa de vrijheid van meningsuiting zou inperken.

While Europe Slept is een volgehouden betoog, Claire Berlinski’s Menace in Europe veeleer a book of reportage. Zij voert haar lezers mee naar Londen en Marseille, laat ons kennismaken met de negen levens van de Franse antiglobalist José Bové, pleegt close reading op de stampende-laarzen-lyriek van de Duitse heavy metal-band Rammstein. Prachtig, persoonlijk werk, waarin Berlinski ook haar – joodse – biografie verweeft. Het fraaist en dwingendst gebeurt dat in ‘White Teeth’, het hoofdstuk dat de tweedegeneratie-immigratie-ervaring ontleedt aan de hand van recente Britse fictie. We ontmoeten Zia Rahman, een succesvolle Britse Bengaal, tweelingbroer van Jimmi Rahman, hoofdpersoon uit Zadie Smith’s geheel uit het leven gegrepen roman White Teeth, en, naar blijkt, ex-geliefde van Berlinski. Op ontroerende wijze verheft zij zo, naar het woord van de socioloog Robert K. Merton, ‘privé-besognes’ tot ‘publieke issues’.

Ondanks de losse structuur van Menace in Europe laat de programmatische lading niets te raden over. Europa heeft een probleem en dat is de double bind van zijn essentialisme: word als ons – en in één en dezelfde ademtocht: je kunt nooit als ons worden. Europa sluit buiten, maar tegelijkertijd leidt zijn multiculturalisme-uit-onmacht tot een lafhartige aanpassingspolitiek die een brutaal islamisme uitlokt. De gang van zaken rond Submission, uit vrees voor islamitische, c.q. islamistische wraakzucht nooit meer vertoond, symboliseert Europa’s ruggengraatloosheid. Á propos is het Nederland – ook bij Berlinski prominent aanwezig – dat haar verleidt tot een boude vergelijking met de oorlogsjaren. Toen leidde de weg van de minste weerstand tot geruisloze medewerking aan het wegvoeren van de joden – en de gaskamers.

De kale feiten over dat toegeven aan een tirannieke macht zijn onbetwistbaar, maar analytisch zaagt Berlinski hier van dik hout planken. En met haar verwijt aan Europa van essentialisme spreekt zij zichzelf tegen, aangezien zij eigenlijk net zo denkt: Fransen zijn Fransen, Duitsers Duitsers, daar helpt geen lieve moedertje aan. Haar aanbeveling om immigranten naar Amerikaans voorbeeld te assimileren, wordt daarmee ook een double bind: die Europese essenties kunnen nieuwkomers zich toch niet eigen maken.

Bawer, die assimilatie in een open, zelfbewuste samenleving als oplossing voor het bedreigde Europa ziet, is op dit punt helderder.

Slaagt het avondland er niet in zijn moslims daadkrachtig te assimileren, dan blijven zij losse kanonnen op het Europese dek en moet het ergste worden gevreesd. Daarover zijn Bawer en Berlinski het roerend eens. Dan komen de spoken uit het recente verleden uit de kast en wacht Europa opnieuw een apocalyps van nationalisme en uitdrijving van het onverteerbaar vreemde. Het zal de ‘oude politici’ van Thom de Graaf tot Paul Rosenmöller via Wim Kok en Hans Dijkstal dan ook verbazen dat hun beider held, of all people, Pim Fortuyn is, de rattenvanger van Rotterdam die het gevaar in de ogen zag en de weekhartige, gedesoriënteerde babyboom-generatie trotseerde.

De spiegel die Bawer en Berlinski Europa voorhouden, biedt vaak een goed gelijkende, al is het weinig flatteuze beeltenis. Bij tijden vertekent hun spiegel zodanig dat herkenning uitblijft. Net als Thom de Graaf en de zijnen kunnen zij evenmin zonder het zwaaien met de knoet van de Tweede Wereldoorlog. Alleen is bij hen de vreemdeling geen slachtoffer, maar dader. De ultieme zinsbegoocheling is wel dat hun Europa-beeld als twee druppels water lijkt op dat van de islamisten, wier zelfbewuste bestrijding zij ons Europeanen krachtig aanbevelen. Europa als weerloos, waardeloos, ongelovig, kinderloos, decadent continent, een doetje, zu haben voor wie er zijn zinnen maar op zet.

Zou het dan toch waar zijn?

Qui a Peur De L'islam!: Guy Milliere: ISBN 2841862275

Een ander individu dat zijn stem na de moord op Fortuyn verhief voor het liberale verzet was Guy Millière, een professor culturele geschiedenis en rechtsfilosofie aan de Sorbonne.'
"Hij voorspelt: 'Frankrijk zal een moslimland worden. Franse leiders beseffen dat. Ze zullen nooit een beslissing nemen die jonge moslims tegen hun borst zou stuiten'. (...)'Franse leiders hebben geen keus, behalvee om de leiders te zijn van een moslim-Arabische wereld. Ze hebben te veel zaken geaccepteerd om nog terug te kunnen. De kloof tussen Frankrijk en de VS zal groter en groter worden. Frankrijk is nu al de grootste vijand van de westerse beschaving. De gevaarlijkste vijand is altijd de vijand die van binnenuit opereert, en Frankrijk is de vijand die van binnenuit opereert.'"
'Economisch gezien is Frankrijk in volle vaart aan het wegkwijnen. Het grootste deel van de jonge mensen is moslim: ze zijn niet in de Franse maatschappij geïntegreerd en zijn zo goed als analfabeet... het enige wat heden ten dage groeit zijn het misdaadcijfer en het islamisme.'
"Millière voorspelde dat moslims, die nu twaalf procent van de Franse bevolking uitmaken, over tien jaar 'meer dan twintig procent voor hun rekening zullen nemen. Ze zullen voor het merendeel jong zijn, en de Franse niet-moslimbevolking zal oud zijn.' Over twintig jaar, geloofde hij, zullen moslims de meerderheid uitmaken. En als er niets verandert, zullen dat radicale moslims zijn.
De Franse overheid houdt zich bezig met het heden: ze weet dat ze zich niet bezig kan houden met de toekomst, want er is geen toekomst. Hij (Millière) citeerde een spreker van een nationaal congres van de moslimbroederschap: 'Heb geduld, wees wijs, we hebben de tijd mee'"

In front of Islamic intimidations, what should the free world do ? By Robert Redeker

(Philosopher and teacher in St Orens de Gameville - about to publish "Breakdown and philosophy" (ed. Pleins Feux)

Published in Le Figaro, Sept 19th 2006

In Frankrijk is een hoogleraar filosofie, Robert Redeker, na bedreigingen gedwongen ondergedoken, omdat hij een kritisch artikel in Le figaro had geschreven over de Islam. Het artikel is in het Engels te lezen op:
http://www.france-echos.com/...

Translated by Claude, France-Echos.com

The reactions triggered by Benedict XVI on Islam and violence are part of the attempt made by Islam to kill the West's most precious value, which is nowhere to be found in the Muslim world : freedom of thought and speech.
Islam is trying to impose its rules on Europe : public swimming pools which are restricted to women at certain times, criticism or caricatures of Islam forbidden, strong demands for Muslim pupils to receive Halal meals in school canteens, struggle to impose the Islamic veil in schools, accusations of "Islam phobia" against free minds.

How could we explain that G-strings were banned from "Paris Plages" last summer ? (note : "Paris Plages" is a yearly event where a 2km sand beach is spread along the banks of the seine river in the heart of Paris during summer)
The argument put forward by Paris mayor was strange : "risks of disorders with public law and order". Did that mean that the groups of frustrated teenagers would become violent upon display of beauty ? or did we fear Islamists demonstrations, with "brigades of virtue" around Paris Plages ?

On the other hand, permitting the Islamic veil - which is enforcing oppression against women - in the streets, is much more of a threat to public law and order than G-string is. It doesn't seem too far-fetched to think that banning G-string is an evidence of Islamic influence over French minds and a more or less conscious submission to Islamic dictatorship ; at least that this is a result of the insidious Muslim pressure over people's minds. Even those who rebelled against the inauguration of a "Parvis Jean Paul II" in Paris don't oppose the edification of mosquees. Islam tries to force Europe to adhere to its vision of mankind.

Like before with communism, the west is under ideologic surveillance. Islam wants to be, like communism before, an alternative to the western civilization. Like communism, it tries to claim its legitimacy and conquer minds by using an emotional reaction of the caring western conscience on foreign beings : representing the voice of the poor and needy on the planet. Yesterday, this voice was supposed to come from Moscow, today it would come from Mecca ! Today again, some intellectuals impersonate this "eye of the Quran", just like they did yesterday for "the eye of Moscow". They excommunicate for Islam phobia like yesterday for anti-communism. In its care for others, typical of the west, a secularization of Christianity can be found, which can be summarized by : the "other" should always have priority over myself. The Westerner, inheriting Christian legacy, is the one who opens his soul and takes the chance of being seen as weak. Just like communism, Islam holds generosity, open-mindedness, tolerance, softness, freedom for women and for sexual behaviors, democratic values, as signs of decline. It tries to exploit these "weaknesses" using "idiots utiles" (useful fools), i,e. good consciences filled with finer feelings, in order to impose Islamic order to the west itself.

The Quran is a book of incredible violence. Maxime Rodinson enumerates, in "Encyclopedia Universalis", a bunch of truths that are just as important as kept unspoken in France because they're simply taboo.

On one hand, « Muhammad showed in Medine some unexpected talents for political leadership and warfare (…) He made use of private warfare, which was then a common behavior in Arabia (…) Muhammad was soon to send small groups of its followers to attack Mecca caravans, as a way to punish the ones amongst his peers that rejected his beliefs, and at the same time growing a huge personal treasure."

On the other hand, "Muhammad used this success to take out of Medine, by the means of mass murder, the last Jewish tribe that remained there, the Qurayza, under the accusation that they had a "suspect behavior"."

Finally, « after Khadija died, he married a widow and good housewife, Sawda, and also young Aisha who was barely 9. His tendencies for sex, long kept silent, led him to be married at the same time to around 10 women.

Violence-worshiper, merciless war lord, plunderer, Jews killer, and polygamous sex addict, this is Muhammad as described in the Quran.

Having said that, the Catholic Church is not without reproach itself. Its history is paved with black pages for which it already apologized. Inquisition, witch trials, execution of philosophers Bruno and Vanini (doomed epicureans), and the one, in the middle of the 18th century, of Chevalier de la Barre, accused of heresy, all of these don't plead in favor of the Church's reputation. But the difference between Christianity and Islam appears just there : even if you twist the values of the Evangelicals, the sweet nature of Jesus acts against the drifts of its church. There is no horror done by the church which can be justified by the Evangelicals, as Jesus is non-violent. Returning to the very nature of Jesus is a direct response against the excesses of the church. Returning to the very nature of Muhammad, on the other hand, leads to a reinforcement of hatred and violence. Jesus is a master of Love, Muhammad is a master of Hate.

The ritual stoning of Satan, each year in Mekka, is not only a superstitious phenomenon. It doesn't just show a maddened crowd flirting with barbarian times, it also has an anthropological reach. Indeed, this is a ritual - that every Muslim is supposed to accomplish - that carves violence as a sacred duty for every believer.

This stoning, which comes each year with death by stampeding of a number of believers, sometimes a few hundreds, is a ritual that contains archaic violence built in. Unlike Judaism and Christianity, which both neutralize violent tendencies of the human being (Judaism starts by rejecting the human sacrifices, that is, entering into civilization, and Christianity transforms this sacrifice into Eucharist), Islam provides a nest for violence, where it can slowly build up.

While Judaism and Christianity are religions where traditions forbid violence and deny its legitimacy, Islam is a religion whose holy book as well as common acts of faith, promote violence and hatred.

Hatred and violence fill the book with which each Muslim is educated, the Quran. Like during cold war, violence and intimidation are the weapons used by an ideology of hegemonic will, Islam, to impose its censorship over the whole planet. Benedict XIV is just painfully experiencing it now. Just like cold war times, the West should be called "the free world" against "the Muslim world" ; and just like during those times, the opponents of such "free world", numerous devoted servants of Quranic Totalitarianism, can move and speak freely within its own borders.

Hoe kjken de allochtonen aan tegen Fransen en Nederlandsers. Het onderstaande artikel is verhelderend:

Handweigeraar is onvermurwbaar

http://www.ad.nl/rotterdam/article706924.ece

ROTTERDAM

Die baan zal hij krijgen. Koste wat kost. De Rotterdamse moslim Faizel Enait (31), die vrouwen geen hand wil geven, is onvermurwbaar. Als de gemeente hem morgen niet alsnog die ene, veelbesproken job bij de sociale dienst gunt, stapt hij resoluut naar de rechter.

Hij is dé klantmanager die de sociale dienst zoekt. Weet ’ie zeker, die Enait, inmiddels welhaast een bekende Rotterdammer. Intelligent, scherp, bijna meester in de rechten en tot op het bot gemotiveerd. ,,Het lijkt me een leuke baan. De huidige baas van de sociale dienst is ook zo begonnen. Hij verdient nu twee à drie ton per jaar. Dat wil ik ook,’’ lacht Enait.

Dat hij eerder keihard werd afgewezen, omdat hij gewaden draagt en weigert om vrouwen de hand te schudden, is inmiddels een omstreden feit. Onlangs oordeelde de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) dat die afwijzing onjuist was. Morgen maakt de gemeente bekend of Enait alsnog klantmanager wordt.

De belangrijkste overwinning is eigenlijk al binnen, vindt Enait. ,,Die uitspraak van de CGB heeft veel losgemaakt. De monoculturele samenleving heeft op die dag een stille uitvaart gekregen. Een point of no return. Het is belangrijk dat moslims sleutelposities gaan bekleden en niet langer in de duistere randen van de samenleving rondzwerven.’’

Voor de CGB kruiste hij de degens met de juristen van de gemeente. Het ging er fel aan toe. De ‘handweigeraar’ schreef zijn eigen pleidooi. ,,Op deze kwestie heb ik zes maanden gestudeerd. Je moet vossen met vossen vangen. En boeven met boeven. Wat ik bedoel? Je moet slimmer zijn dan de slimste.’’

Het strijdplan voor morgen ligt ook al klaar. Als de gemeente hem de baan niet geeft, stapt hij naar de rechter. Als hij de baan wél krijgt, maar geen schadevergoeding ontvangt, trouwens ook. Maar Enait verwacht dat het gaat lukken. ,,Ik denk dat ik tot klantmanager wordt benoemd en dat de aboriginals, want zo noem ik de autochtone bevolking, op hun achterste benen staan. Met name Leefbaar Rotterdam zal moeilijk gaan doen. Dan zal ik wakker worden, even geeuwen en op het andere oor verder slapen. Ik ben gewend om door betonnen muren heen te rennen.’’

Hij is dé klantmanager die de sociale dienst zoekt. Weet ’ie zeker, die Enait, inmiddels welhaast een bekende Rotterdammer. Intelligent, scherp, bijna meester in de rechten en tot op het bot gemotiveerd. ,,Het lijkt me een leuke baan. De huidige baas van de sociale dienst is ook zo begonnen. Hij verdient nu twee à drie ton per jaar. Dat wil ik ook,’’ lacht Enait.

Dat hij eerder keihard werd afgewezen, omdat hij gewaden draagt en weigert om vrouwen de hand te schudden, is inmiddels een omstreden feit. Onlangs oordeelde de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) dat die afwijzing onjuist was. Morgen maakt de gemeente bekend of Enait alsnog klantmanager wordt.

De belangrijkste overwinning is eigenlijk al binnen, vindt Enait. ,,Die uitspraak van de CGB heeft veel losgemaakt. De monoculturele samenleving heeft op die dag een stille uitvaart gekregen. Een point of no return. Het is belangrijk dat moslims sleutelposities gaan bekleden en niet langer in de duistere randen van de samenleving rondzwerven.’’

Voor de CGB kruiste hij de degens met de juristen van de gemeente. Het ging er fel aan toe. De ‘handweigeraar’ schreef zijn eigen pleidooi. ,,Op deze kwestie heb ik zes maanden gestudeerd. Je moet vossen met vossen vangen. En boeven met boeven. Wat ik bedoel? Je moet slimmer zijn dan de slimste.’’

Het strijdplan voor morgen ligt ook al klaar. Als de gemeente hem de baan niet geeft, stapt hij naar de rechter. Als hij de baan wél krijgt, maar geen schadevergoeding ontvangt, trouwens ook. Maar Enait verwacht dat het gaat lukken. ,,Ik denk dat ik tot klantmanager wordt benoemd en dat de aboriginals, want zo noem ik de autochtone bevolking, op hun achterste benen staan. Met name Leefbaar Rotterdam zal moeilijk gaan doen. Dan zal ik wakker worden, even geeuwen en op het andere oor verder slapen. Ik ben gewend om door betonnen muren heen te rennen.’’

avatar#148
marjorie
Berichten: 68
Reacties: 332

#1 Geplaatst: 2006-10-16 09:47:28

en dit allemaal anoniem???

willen we dat?????

salut,

marjorie

avatar#148
marjorie
Berichten: 68
Reacties: 332

#2 Geplaatst: 2006-10-16 09:50:59

misschien te snel gereageerd, maar zowel op het bericht in de email die ik kreeg als nu op de reaktie-pagina staat geen afzender oid. die krijg ik pas te zien als mijn reaktie verzonden is. ik vind dit niet prettig.

helamaal anoniem was het dus niet en ook uit de inhoud van het stuk kon ik wel ongeveer opmaken wie dit was, maar ik wil graag per bericht in mijn mailbox kunnen zien wie de afzender is.

groet,

marjorie

avatar#
onbekend
Berichten:
Reacties:

#3 Geplaatst: 2006-10-16 10:17:32

Marjorie

Ik begrijp niet wat je bedoeld met annoniem.

Mijn naam staat er  bij. Ik heb Ico Sa Hedrond, maar weer veranderd, omdat die alias wat moeilijk lag bij sommige mensen, en het plaatje van een Icosahedron, een van de klassieke ruimtelijke figuren uit het denken van Plato, een beetje te opdringerig was.

Mijn probleem met HansPiet is bovendien, dat als je in Google zoekt op HansPiet en Frankrijk dan krijg je een hele rij met dingen die ik geschreven heb, waar deze week zelfs misbruik van is gemaakt. Ik heb nog niet gekeken op Google Archive, omdat ik niet weet wat de url is. Je moet toch een beetje voorzichtiger worden en eigen wekelijks je naam wisselen. Ik zet tegenwoorder dagelijks mijn router uit, om een nieuw ip-adres te krijgen.

Ook wat je hier bij Wonen en Leven schrijft komt regelrecht op Google terecht.

Overigens niet anoniems, alles is ingevuld en waar HP voor staat moge duidelijk zijn.

M.b.t. het verhaal: van de week aan tafel, n.a.v. de gebeurtenissen in Parijs, kwam de vraag naarvoren hoe hoog het Chamberlain gehalte is bij de meeste mensen in het algemeen en de politici in het bijzonder. Wij kwamen tot de conclusie, dat dat gehalte erg groot was. Vandaar, een samenvatting en zeker geen mening. Ik tast ook volledig in het duister, waarbij mij sympathie voor Moslims en de arabische kultuur eerder een last dan een gemak is. Maar oogjes dicht en gas geven is niet verstandig.

avatar#
onbekend
Berichten:
Reacties:

#4 Geplaatst: 2006-10-16 10:36:18

beste Hans Pieters,

dat hele gedoe rondom die rellen in de voorsteden is een provocatie van aan de ene zijde de franse politie, aan de andere zijde de politiek, en met name sarkozy die met zijn waarschuwingen aan het adres van de relschoppers dat hij de buurten met de hogedrukspuit zal reinigen alleen maar water op het vuur gooit.

al jaren geleden zei de voormalige burgemeester van Jerusalem (Teddy Collek)  in een onderonsje tegen me 'jongen, nu hebben jullie je vrijheid nog, en kijken naar ons staatje en begrijpen er niets van, maar snel zullen ook jullie bedreigd worden door de moslims' met een flink stuk vlees in mijn mond wist ik hem gerust te stellen op de barbeque dat het wel mee zou vallen.

dat was toen, nu weet ik beter.

wat men er aan kan doen ?

ik denk de enige manier om deze mensen te begrijpen is door hen te willen begrijpen, door te willen begrijpen wat hun religie is die alsmaar een dekmantel is voor zoveel ellende.

door te begrijpen wat hun levenswaarde is, hun familiewaarde.

dat zal heel heel lang duren.

een ding staat vast, met deze mensen is niet te praten, men wil geen discusie aangaan, omdat wij al bijvoorbaat de cristenhonden zijn, al eeuwen worden deze kinderen van jongs af aan verteld dat wij dat zijn.

ik ben eens door een zwarte vriend de getto van Chicago in gesmokkeld, onder dekens in een auto, stikkend van hitte en angst, maar ik wilde het zien.

en ik heb gezien.

hou je hart maar vast, en tot die tijd, wees verstandig en laat je niet meeslepen door de grote menigte, laat je leiden door je verstand, denk voor je iets doet.

heel soms denk ik, ...... piep.... mijn beste vriendje is vermoord door terroristen, in zijn slaap, om niets.

dat geeft me soms een geweldig gevoel om een tank te kopen en de wijken in te gaan, U kent dat wel.

maar veel beter probeer ik die mensen te vragen om de zin en onzin van dit, het waarom, wat bereiken we ermee.

veel succes.

niet anonieme Cees.

avatar#
onbekend
Berichten:
Reacties:

#5 Geplaatst: 2006-10-16 10:58:41

Cees,

Mijn huidige vriendje is als jongetje ook bijna vermoord door terroristen: als jongetje trachtte men hem te verdrinken in een meertje. Op het laatste moment voorkomen.

Daders: Pramuda's op Java, ook terroristische moslim jongeren!

Het probleem bij mij is, dat ik een oudere broer heb, die als directeur bij Stork heeft gewerkt en die altijd waarschuwde tegen het gevaar van de Islam. Nu ben ik zelf in van jongs af aan hart en nieren een libertijd. Een volgeling van John Stuart Mill, die zegt dat  de persoonlijke vrijheid eigenlijk alleen mag worden beperkt als je aneder schade doet, maar hij zonderde daarbij uitdrukkelijk, dat als de ander zich alleen maar gekwetst voelde dat dat dan geen reden was om jouw vrijheid in te perken. Voor mij zelf heb ik daar aan toegevoegd: 'een wijs man beledigt niet en een onwijze man kan mij niet beledigen' Op basis van het laatste zal ik geen spotprenten op Mahammed willen uitbrengen. Maar dat is wel geheel andere koek dan de tendens die je tegenwoordig ziet. De paus in het stof, Solanen in het stof... het schijn dat stof tegenwoordig uitstekend smaakt, maar niet halal is, je ziet geen moslim die zich verontschuldit op die wijze!

Terug op mijn broer. Het moge duidelijk zijn dat hij en wij eigenlijk altijd in conflict met elkaar waren. Gaf ons 5 minuten samen en die twee ouwe kerels zaten elkaar in de haren. Hij vanuit zijn praktische ervaringen ik vauit mijn filosofische achtergrond.

Wat nu bij ons, mijn partner en ik, aan de orde komt is zijn wij niet teveel als  Chamberlain bezig (de gezant van London aan Hiltler, die geen kwaad in Hitler zag) en heeft mijn broer alsnog niet gelijk. Hij gelooft heilig in de voorspelling van die Engelse hoogleraar, dat in 2009 een drietal moslim vrouwen en zeldmoordactie in Parijs zullen uitvoeren, met atoombommen.  Zou hij dan toch gelijk hebben?

Laat hem deze retorische vraag niet horen :-))))

HP

avatar#
onbekend
Berichten:
Reacties:

#6 Geplaatst: 2006-10-16 11:17:43

Lees ik vanmorgen:

De regering van Tunesië is een campagne begonnen tegen het dragen van hoofddoeken. Dat hebben de Britse media maandag gemeld.

Het dragen van hoofddoeken in openbare gelegenheden is in Tunesië al sinds 1981 verboden, maar de politie liet het oogluikend toe. Agenten moeten nu op straat vrouwen met hoofddoek verzoeken hun hoofddoek te verwijderen. Ook moeten de vrouwen een verklaring ondertekenen waarin ze beloven het kledingstuk niet meer te dragen.

Volgens regeringsfunctionarissen wordt ,,het dragen van islamitische kledij gestimuleerd door extremisten die religie misbruiken voor hun eigen politieke doeleinden''. Het verbod kan rekenen op felle kritiek van mensenrechtenorganisaties. Activisten vinden het verbod in strijd met de grondwet

Er zijn gewoon veel mensen, die aan de stoelpoten van de maatschappij zagen uit goedwillen onnozelheid. Ook Aantjes was vanuit die achtergrond lid van de NSB.

Mensenrechteorbganisaties zijn gewoon gestoorde lieden, als de moordenaar van Fortuyn. Ze denken helden te zijn in hun zieke geest, evenals de jongens en meisje die op een dtrukke markt een bom tot ontploffing brengen en dan nog het liefst bij een lagere school. 

avatar#
onbekend
Berichten:
Reacties:

#7 Geplaatst: 2006-10-16 12:59:29

toen ik een kleine jongen was, nog aardig om te zien hihi, even zonder dollen, toen ik klein was hoorde ik al de preken van mijn ouders en ooms en tantes, dat gezien de geschiedschrijving in de bijbel, de wereld welhaast binnenkort zou vergaan.

telkens als er een grote datum verschijnt zoals een 2000, een 02-02-02, en wat niet meer, staan er idioten op een hoge berg want waarachtig de wereld vergaat.

mijn jongere broertje trouwt in het gemeentehuis in culemborgh met een oud gereformeerd meisje en in de kerkdienst nog geen half uur later wordt het bruidspaar samen met ons overigens als belangstellenden en familie, linea recta naar de hel gebonjourd want morgen gaat het gebeuren.

toen ik zestien was ging ik met mijn buurjongen van de boerderij met de tractor en een giertank vol stront naar dodewaard waar het antikernenergiecomitee zijn tenten had opgeslagen om actie te voeren.

wij, als kinderen des vaderlands, kinderen der liberalen, wij waren uiteraard vóór kernenergie, want, boos rusland kon morgen nog europa binnen stormen.

van al die onzin moet ik nog lachen, wat een wereld, nog steeds niet is de wereld vergaan, nog nimmer is de hel nedergedaald op de gemeente in culemborgh en ons, en rusland is nimmer europa binnen gevallen.

hoera !

wat ik wil zeggen, al die idioten, die franse geleerde (ik ben zijn naam kwijt) die al eeuwen terug voorspelde dat er een meteoriet op parijs zou vallen, en nu die drie dames die een atoombom op parijs zullen gaan gooien, al die lui, oppakken en nooit meer loslaten.

en verder denk ik dat de enige manier om samen te leven is ook samen te praten.

ik moer er niet aan denken, maar toch denk ik dat het nodig is, we moeten maar eens naar die suikerfeesten toegaan, elkaar eens leren kennen.

als we dat voor elkaar hebben, misschien kunnen we dan eens een keertje tegen meneer hassan zeggen 'joh, die kinderen kunnen toch niet zomaar mijn auto verbranden ?  zo kunnen we toch niet samen leven ? ' en dan zal er onder het genot van een kopje arabische koffie wat heen en weer gepraat worden en zal men begrijpen dat het in het westen iets anders werkt dan in dat tentekamp in afganistan.

verder zou men als eerste af moeten schaffen ; het woordt allochtoon.

ieder mens met een bruin kleurtje wordt allochtoon genoemd, ik ken zelfs allochtone heren die een prachtige zaak hebben in de grote stad, én, zij zijn al meer dan twintig jaar nederlander !

dan moeten ze afschaffen ; de wet discriminatie, want achter die wet gaan wel heel veel mensen zich schuilen.

en dan moeten ze afschaffen die propaganda media, die laaien het vuur alleen maar op.

en dan mogen ze beginnen met Talpa, want dat is een verschrikking.

[ in het big brotherhuis wordt een jongen gezet (Etienne) die rascist en homohater zou zijn, en... lid van de duitse neonazi club.

veel commentaar natuurlijk maar wat zegt Talpa 'big brother is een spiegel van de maatschappij'

we lachen ons ziek, deze neonazi is de eerste de beste flikker die men kent, op internet bied hij gaypornofilms aan en in de parken waar de heren de liefde zoeken is hij vele keren herkend, met andere woorden, talpa liegt.  

uiteindelijk lees ik dus vorige week dat onze lieve neonazi is betrapt in bed van een andere jongen, ahum....]

Talpa, je bent een wrat voor de maatschappij zou ik zeggen !

en door dit soort dingen laten we ons lijden, en als ik dit dan lees, met daarbij de ervaring van mijn wereldreizen, met een rugzakkie door afrika, logeren bij stammen in een tentje, geen luxe, geen weelde, geen afgunst, dan kan-ik-me-soms-de-gedachte-voorstellen, dat buitenlandse mensen of niet westerse mensen walgen van onze maatschappij, maar dat mag nimmer reden zijn die maatschappij fisiek aan te vallen.

uiteindelijk is het ook walgelijk, een moeder die haar zieke kinderen verlaat om geld.

maar zo denk ik er over. 

Cees 

avatar#
onbekend
Berichten:
Reacties:

#8 Geplaatst: 2006-10-16 15:02:36

Cees,

Natuurlijk hoef je niet te denken aan doomsday. Wanneer (niet Als) die dag komt, dan komt hij. Aan de andere kant zijn er ontwikkelingen die, net als wanneer je soms naarbuiten kijkt, als donderwolken op je af schijnen komen.

Ik ben met je eens, dat wij, als "aboriginals", weinig bijdragen aan de oplossing. Op grond daarvan kun je stellen, dat wij niet moeten zeuren als het zover is. Sommige ontwikkelingen zijn evenwel maatschappelijk onomkeerbaar. Vergelijk het met het eten van mensen: we weten allemaal dat we veel te dik worden en ook onze kinderen en onze kat en hond, maar toch blijven wij maar dooreten en voeren wij onze kinderen, hond en kat alsof het hun laatste maaltijd is. Wij voelen en zien allemaal dat wij met zijn alle dikker worden, maar wij kunnen er niets aan doen.

Het vervetten is een onomkeerbare ontwikkeling, tenzij er een wonder gebeurt.

Zoook met energie. Als heel china en india in een auto gaat rijden, dan is de hele olievoorraad  in no time op. Iedereen weet dat, maar niemand van ons rijdt om die reden een kilometer minder.

Jouw voorstel om eens met de mensen gaan praten is duidelijk. Ik heb dat gedaan en ik vind niets mis met arabische volken, cultuur enz. Aardige mensen, maar het zijn de niet-aardige mensen, de fundamentalisten, die je niet kunt bereiken. Dat zijn ook de gristenfundamentalisten. Die zijn even gevaarlijk en verradelijk. Alleen zijn die wat teruggehoudend met betrekking tot geweld, tenzij je naar de club van George Bush kijkt. Dat zijn gristenfundamentalisten die op grote schaal mensen de dood in jagen. Havikken, heb je overal, vooral waar vele domme mensen of juist geslepen mensen zijn. Havikken zijn lijkenpikkers en leven op het ongeliuk van anderen. In de banlieu zijn er veel havikken die leven op moslim jongeren die in een modern westers land niet aan de bak komen. Dat maakt het zo onomkeerbaar, want door het aan hen opgelegde gedrag komen ze helemaal niet aan de bak

Maar wees bovendien eerlijk. Wat zou jij doen? Voor EUR 1000 per maand een vreselijke rotbaan hebben van 8.00 tot 18.00 uur of met weinig inspanning EUR 5000 verdienen met roven, dealen en pimpen enz.?

Wat is leuker? Een computergame waarin je punten krijgt als je vrouwen omver rijdt (veel meer punten als het zwangere vrouwen zijn) of lekker matten met de politie en zo'n lapswanz een molotov coctail in zijn gat duwen? 

Je begrijpt mijn bedoeling; moeilijke en  nagenoeg onoplosbare problemen. Ik zie jouw optimisme, maar ik heb weinig hoop.

Groet

Hans

avatar#6785
Wim
Berichten: 188
Reacties: 2882

#9 Geplaatst: 2006-10-16 18:38:30

We dwalen af. We begonnen met het zeer relevante nieuwe onrustige gevoel in de banlieues. En bavards moet in hoofdzaak over 'Franrkijk' gaan en daaraan gerelateerde onderwerpen. Een beetje de weg kwijt raken mag, maar we moeten ook weer thuiskomen, zoals elke improvisator in de muziek weet. En erg lange citaten uit boeken vind ik ook niet zo nodig.

Wim, de 'knorrige'

avatar#
onbekend
Berichten:
Reacties:

#10 Geplaatst: 2006-10-16 19:06:11

Wim,

Met alle respect, maar je  lijkt de NL Minister van Onderwijs wel, die gaat bepalen van historisch gezien de belangrijkste gebeurteniisen zijn, die kinderen moeten kennen.

Je kunt niet van een keuvelhoek de inhoud gaan bepalen. Ik heb je op dat risico gewezen. Als je niet gediend bent wat forumleden daar schrijven, dan moet je de keuvelhoek gewoon sluiten. Waarom ik citaten heb gebruikt is juist, omdat ik over zo'n heikel onderwerp niet mijn eigen mening wil verkondigen, maar mensen in aanraking wil brengen wat er buiten ons kleine kringetje gebeurt.

Als het paarlen voor de zwijnen mocht blijken te zijn, dan stop ik daar wel mee; maar vooreerst is het een stuk eigen verantwoordelijkheid.

avatar#6785
Wim
Berichten: 188
Reacties: 2882

#11 Geplaatst: 2006-10-16 19:12:04

De inhoud van Entre bavards wordt bepaald door de forumgebruikers. Ik dien alleen in te grijpen als er zaken organisatorisch niet goed verlopen, zoals het publiceren van vele beeldschermen lange citaten. Dat is geen keuvelen meer. Citeren kan inderdaad zeer verhelderend werken, zeker bij het scheppen van een context. Maar dat moet niet via virtuele meters tekst gebeuren. Inhoudelijk zal ik geen commentaar leveren (behoudens ieders verantwoordelijkheid etc. etc.).

Wim

avatar#
onbekend
Berichten:
Reacties:

#12 Geplaatst: 2006-10-16 19:48:32

Wim,

Gelukkig, je bent niet in de valkuil van het betuttelen terecht gekomen. Soms kan je niet anders dan citeren, omdat anders je eigen mening en je eigen persoon teveel op de voorgrond komt en je moet de informatie niet voor een deel geven.. Datzelfde dilemma had ook Jan de Voogd in zijn ellenlange citaten inzake de NZW. Het ging ook daar niet om zijn mening maar om de letterlijke tekst.

Ik kan niet schrijven 'Frankrijkis voor Europa de vijand van binnenuit', maar het is uiterst belangrijk om te ervaren hoe mensen daarover denken. Als ik dat gezegd zou hebben dan zou het hele forum gillend over mij heen zijn getuimeld.

Ik zag vandaag op de Amerikaanse tv - via internet - een politiek interview, waarin de geinterviewde - een belangrijke Amerikaan - als zijn mening aangaf dat de democraten en samen met Sorros Amerika richting afgrond duwde, richting een staat als Nederland.Volgens hem: Our biggest fear: becoming Holland. Zoiets kun je hier wel zeggen, maar dit citaal geeft absoluut de dramatiek niet weer van de uitspraken en het interview.

avatar#148
marjorie
Berichten: 68
Reacties: 332

#13 Geplaatst: 2006-10-17 08:43:49

in het kader van: hoe kijk je tegen de wereld (en speciaal frankrijk natuurlijk) aan,

zag ik vanochtend een mooie spreuk:

ons leven is wat onze gedachten ervan maken.

salut,

marjorie

avatar#
onbekend
Berichten:
Reacties:

#14 Geplaatst: 2006-10-17 08:54:16

Marjorie,

Ik ken al heel lang een ouder echtpaar. Zij zegt altijd: je bent zo oud als je je voelt

Dat is een spreuk van dezelfde orde is als de jouwe hierboven.

Toch zie ik bij haar en bij ons elk jaar nieuwe rimpels en droge huidplekken verschijnen, alsmede andere onaangenaamheden zoals die verbonden zijn met ouder worden.

Specifiek m.b.t. jouw spreuk:

Het Weener Congres danste, en er was geen vrolijker tijd dan de 20-ger en 30-ger jaren. Maar de douche was uiteindelijk wel erg koud.

Wat jij zegt is waar, maar het kan achteraf ook vreselijk naief blijken te zijn. Dat is precies wat ons bezig houdt. Wij zien de zwarte wolken, en het is simpel en prettig om je ogen te sluiten (deden vele joden in Europa ook voor WOII), maar ik betwijfel of je daar verstandig aan doet. Bouwen aan een betere wereld is denk ik beter. Ieder op zijn eigen bescheiden wijze.... 

Btw: kijk eens een tijdje naar mijn avatar...

HP

avatar#3992
ivo 71
Berichten: 14
Reacties: 656

#15 Geplaatst: 2006-10-17 15:23:06

HP: en dat bouwen aan die betere wereld, dat doe je door ons op ellenlange lappen tekst vol moslim-bashing te trakteren?

Volgens mij bedoelt Marjorie niets meer, maar ook niets minder dan dat je de teneur van je leven -dus niet per se het verloop ervan- kunt beinvloeden door ofwel positief ofwel negatief te denken. Jij bent, zo te lezen, de man van het halflege glas. Mag, maar mensen die in halfvolle glazen geloven mogen zich ook in die zin uiten. Dat is geen reden tot een naief-verklaring, integendeel, vind ik.

En nu we toch met gezegden bezig zijn, ik heb er ook een: 'Voordat je gaat geloven wat je wilt geloven is het goed om te weten te komen wat je moet weten om het te kunnen.' Dat is gezegd door een bepaald niet dom iemand uit die vrolijke en tegelijkertijd zo schemerige jaren '20 en '30. Wie de schoen past, trekke hem aan.

Voor de gezelligheid een quizvraagje: Iemand die weet van wie het citaat is?

avatar#
onbekend
Berichten:
Reacties:

#16 Geplaatst: 2006-10-17 20:32:52

eerder - ten onrechte - geplaatst onder Wijn

Beste Ivo en Jan Willem,

1. Ik had het in die discussie vooral over verschil in achtergrond en aard etc.

Dat blijkt inderdaad een groot probleem te zijn.

Ik wil niets afdoen aan de andere forumleden. Ieder vogeltje etc.

Ik ben misschien wel wat vsthoudender dan de meeste andere mensen.

Ik las vanmorgen in een Franse krant over de toenemenende armoede in Frankrijk en was daar in ieder geval gepassioneerd over: machteloosheid, woede en verdriet.

Ik heb het gevoel, dat er om mij heen voldoende aanleiding is om te proberen mensen wakker te maken. Die 'lappen text', gaven ook steeds als oorzaak de toenemenden verpaupering van Frankrijk aan. Nee, niet van de NL ingezetenen, die hebben het over het algemeen goed voor elkaar. 

2. Afzonderlijk hoekje? Ik ben deze threads begonnen, waarom kom je dan hier de discussie vervuilen als je vindt, dat ik onzin praat. Je ziet mijn naam, blijf dan in het vervolg weg. Als andere forumlezen mijn geschrijf afkeuren, dan wordt op democratische wijze duidelijk gemaakt, dat mijn geschrijf niet welkom is. Het is natuurlijk onzinnig om mij terug te trekken voor een paar mensen die de discussie onwerkelijk, onaangenaam of ongewenst vinden. Mondddood maken is ook voor jullie geen manier. Vecht desnoods terug, maar gooi het niet in het persoonlijke vlak. 

Ik hoop door mensen voor te houden wat er speelt tot een betere samenleving te komen, kennis is nu eenmaal het beste medicijn en gebrek aan kennis de slechtste kwaal.

3. Moslim bashen. Ik verzet mij overal tegen het verbale geweld richting de Islam, en krijg daardoor voldoende hate-mail over mij heen. Lees liever mijn bijdrage bij Tegenlicht van de VPRO en andere sites die berucht zijn vanwege de verzameling rechts rakkers die daar commentaren geven, i.p.v. mij beschuldigen van Moslim bashing. Als je mijn antwoord aan Wim zou hebben gelezen, dan zou je  eventueel hebben kunnen begrijpen, dat ik juist niet het in de samenleving levende gevoel in eigen woorden moest brengen, omdat het dan te persoonlijk zou worden. De 'lappen tekst' zijn onder meer uit Le Figaro en dat soort bladen. Overigens koop het genoemde boek, lees het en kom dan terug met jouw mening. Niet over mij, want dat doet mij niets, maar wel over het onderwerp dt aan de orde is.

Ben overigens vandaag gezellig wezen stappen in Toulouse. Leuk, maar ik kon daarom niet eerder reageren en heb het bovendien nog op verkeerde plek neergezet.