Informatie






Forum Archief



In december 2012 zijn deze website en het daaraan gekoppelde forum overgegaan naar een nieuwe omgeving. Bij de overzetting is het archief van het forum niet meegegaan, maar wel behouden en via het onderwerpenoverzicht te raadplegen. Reageren op oude berichten of het posten van nieuwe berichten is niet meer mogelijk. De zoekmachine van dit forum archief functioneert wel.















Rubriekenoverzicht > Bouwen, verbouwen en klussen

Bouwen, verbouwen en klussen

Uitwisselen van bouwkundige ervaringen, zelf je Franse huis opknappen of verbouwen.

Vragen stellen kan hier niet meer; antwoorden vinden wel. Gebruik daarvoor de zoekmachine.
Niets gevonden? stel dan uw vraag op het actuele forum

 Zoek in het forum archief naar: 

Zagen gat voor ronde spoelbak in houten aanrechtblad

Auteur Bericht

avatar#4411
MaxAndre
Berichten: 17
Reacties: 106

#0 Geplaatst: 2011-10-12 22:41:57

Ik wil een keurig rond gat maken in een 28 mm dik (eucalyptus) houten aanrechtblad, om daar een ronde spoelbak onder te monteren. Mijn ervaring bij het gebruik van een decoupeerzaag is dat het zaagblad de neiging heeft iets te verbuigen waardoor de rand van het gat niet precies vertikaal wordt (en het gat aan aan de onderkant niet geheel hetzelfde is als aan de bovenkant). Heeft iemand een aanbeveling hoe zoiets netjes te doen? 

Bedankt voor een advies!

Maxandr

avatar#7977
woodyheike
Berichten: 2
Reacties: 34

#1 Geplaatst: 2011-10-12 23:41:44

Met een figuurzaagje kan je dat beslist heel mooi doen, zal wel effe duren. Eerst met de decoupeerzaag stervormig grootste deel uitzagen en afwerken met figuurzaag dan. Met een goeie decoupeerzaag zou het ook moeten lukken, maar dan mag je geen buitenwaartse druk uitoefenen op de zaag en de machine het werk laten doen, heel langzaam.

Wodan

avatar#3132
Advizeurpiet
Berichten: 20
Reacties: 952

#2 Geplaatst: 2011-10-13 08:16:14

Bonjour Maxandr,

Allereerst is de neiging tot verbuigen van een decoupeerzaagblad ook afhankelijk van de kwaliteit van de machine. Ik heb een groene Bosch en een Metabo. De Metabo is aanmerkelijk beter, deze heeft achter het zaagblad, net boven de oppervlakte van het werkstuk, een gegroefde geleiding-rol die het blad stabiliseert. Bij deze zaag is er bijna geen sprake van buiging, zeker als je behoorlijke kwaliteit zaagbladen gebruikt.

Als je helemaal op zeker wilt spelen (en ik zou dat willen ;-) dan kun je het gat ongeveer 1 mm te klein uitzagen. De uiteindelijke afwerking doe je dan met halfronde rasp respectievelijk vijl. Vergt wat geduld maar je hebt absolute controle over het eindresultaat.

Salutations, Jos

avatar#57
Richard
Berichten: 25
Reacties: 297

#3 Geplaatst: 2011-10-13 09:55:56

Ik heb in een klusprogramma wel eens lui bezig gezien met een soort zaag/frees combinatie, die je in het midden van het te zagen gat monteert waarna die (wel langzaam) rondslingerend een keurig rond gat uit'zaagde'.

Zou iets dergelijks niet ergens te huur zijn?

avatar#3428
jean-paul le chateau
Berichten: 33
Reacties: 933

#4 Geplaatst: 2011-10-13 11:02:40

Bij een dikte van 28mm zou ik me gewoon niet druk maken. Niet te snel zagen, en mocht er dan een miniem verschil zijn dan dat even bijvijlen c.q. schuren. Het hoeft  niet op de mm nauwkeurig allemaal.

avatar#
onbekend
Berichten:
Reacties:

#5 Geplaatst: 2011-10-13 11:45:29

Als je kwaliteit van een vakman wil moet je het door een vakman laten doen.

Of je moet dezelfde machines als een vakman aanschaffen.

Cees (ébéniste)

avatar#2974
dit
Berichten: 25
Reacties: 602

#6 Geplaatst: 2011-10-13 12:46:59

Een geschikt zaagblad nemen is ook aan te raden, vooral een met kleine tanden en geschikt voor het materiaal wat je gaat bewerken. Als de rand al het eindproduct is, dwz in het zicht blijft, is inderdaad met de hand uitzagen van de laatste circel aan te raden. Ik werk ook veel met een dremel, vooral in de prefab bladen. Succes

avatar#6601
P’Homme de la Terre
Berichten: 73
Reacties: 1367

#7 Geplaatst: 2011-10-13 13:00:51

Zeer eens met Wodan, Jos en Cees. 28 mm is niet niks, en 'men' wilt inderdaad vaak te snel.

'n Goed en geschikt zaagje is ook belangrijk.

Overigens beschikt mijn Bosch ook over zo'n geleiderolletje achter het zaagje.

Ga vooral voor 'n 10, iedere millimeter telt. Om dan achteraf genoegen te nemen met 'n 8.

Peter.

avatar#6495
Eric Gerth
Berichten: 12
Reacties: 18

#8 Geplaatst: 2011-10-13 13:17:27

Hallo Max,

gisteravond een workshop gehad voor het werken met de bovenfrees. Was van de firma Festo en zij hebben een perfect hulp middel om mooie ronde gaten te fresen, eventueel ook met de mogelijkheid om de spoelbak te verzinken in het blad. Helaas erg kostbaar zeker als het om een éénmalige aktie gaat maar wel perfect. Er zullen ongetwijfeld goedkopere merken zijn maar het gaat om de mogelijkheden van de accesoires en hoe je je werkstukken kunt vastzetten.

Succes,

Eric

avatar#3509
Christian-le-Bricoleur
Berichten: 151
Reacties: 2902

#9 Geplaatst: 2011-10-13 14:02:49

Max,

ik zou zo'n gat beslist frezen, en wel met een mal of cirkelgeleiding. De door Eric genoemde Festool-hulpmiddelen zijn ideaal maar door de prijs alleen bij herhaald gebruik interessant.

Ik ben ooit een website voor houtbewerking tegen gekomen waar alle mogelijke zelf te maken hulpmiddelen beschreven werden, en wel op basis van Festo-gereedschap (Festool is het handelsmerk van de firma Festo, een van de meest gerenomeerde fabrikanten van houtbewerkingsmachines).

Ik moet die website weer eens opzoeken. Misschien vanavond.

Ik ben overigens heeel blij met mijn Festo-gereedschappen (zaagtafel met de mogelijkheid daar een grote of kleine cirkelzaag, freesinrichting, decoupeerzaag of diverse schuurmachines in te plaatsen). Netzo als ik liever een tweedehands Mercedes, Volvo of Toyota koop dan een auto van een flutmerk heb ik reeds diverse tweedehands Festo's gekocht.

Christian von Klösterlein

citaat Cees-l'ébéniste:

Als je kwaliteit van een vakman wil moet je het door een vakman laten doen - mee eens.

Of je moet dezelfde machines als een vakman aanschaffen- helemaal mee eens. Maar je moet dan ook met deze machines om kunnen gaan!

avatar#3428
jean-paul le chateau
Berichten: 33
Reacties: 933

#10 Geplaatst: 2011-10-13 14:54:13

Je plaatst de spoelbak toch IN het gat, dus de rand van de spoelbak rust op de plank. Dwz, de rand van de spoelbak is dan een stuk breder dan het gat, ofwel een milimeter meer of minder is in dit geval voor niet-mierenneukers toch geen probleem?

avatar#3688
Silex
Berichten: 73
Reacties: 350

#11 Geplaatst: 2011-10-13 15:14:13

Hier staat hoe je met een bovenfrees een cirkel kan maken.

Als het een gat met sponning wordt, frees dan eerst de sponning en dan het gat.

janv

avatar#57
Richard
Berichten: 25
Reacties: 297

#12 Geplaatst: 2011-10-13 15:19:47

Juist! Die bedoelde ik ;-)
Het was ook alweer een poosje geleden dat ik dit gezien heb, en ze hadden een ingewikkeld ding om de diameter vd cirkel te bepalen, maar hier komt het wel op neer!

Groetjes, Richard

avatar#6601
P’Homme de la Terre
Berichten: 73
Reacties: 1367

#13 Geplaatst: 2011-10-13 19:19:58

Ik zou 'n spoelbak inderdaad graag in het blad willen laten hangen, dus zonder overstekend flensje op het blad.

Peter (die met acht te neuken mieren genoegen neemt).

avatar#9484
René Horstman
Berichten: 0
Reacties: 86

#14 Geplaatst: 2011-10-13 19:29:28

MaxAndre,

Zoals bovenstaande berichten kan je alleen met een boverfrees en cirkelgeleider een mooi rond gat maken om een spoelbak onder te bouwen. Gelijk kan je dan met een kwart rond freesje de bovenste scherpe hoek rondfrezen. Enige ervaring met frezen is wel gewenst maar dan heb je ook een perfect rond gat welke je nauwelijks nog hoeft te schuren. Kost met voorbereiding ongeveer een uurtje werk.

avatar#3509
Christian-le-Bricoleur
Berichten: 151
Reacties: 2902

#15 Geplaatst: 2011-10-13 22:40:47

Max,

Dit is niet exact de freescirkel die ik bedoelde, maar het principe is duidelijk; scheelt niet veel met het door Silex gevonden model.

Werkwijze:

-  Eerst een cirkel met de diameter van de rand precies zo diep infrezen als de rand dik is. Voor het diepte instellen zie hier. Frezerdiameter groter dan de randbreedte kiezen, of met een kleinere freeskop concentrische ringen frezen.

-  Dan het gat voor de kom zelf frezen; dit zou ik, afhankelijk van de radius tussen komwand en rand, ca. 5mm groter dan de diameter van de kom instellen. Bij 28mm zou ik met de frezer bij iedere omloop ca.2mm dieper frezen.

Als dit je eerste freesklus is zou ik eerst een proef met afvalhout maken.

Christian von Klösterlein

@Jean-Paul:

Dwz, de rand van de spoelbak is dan een stuk breder dan het gat, ofwel een milimeter meer of minder is in dit geval voor niet-mierenneukers toch geen probleem?

Maar dan ligt de rand van de bak op het blad, en dat is toch echt niet zoals ik het zou willen, en mijn vrouw ook niet.  Ja, die mieren ...

avatar#4411
MaxAndre
Berichten: 17
Reacties: 106

#16 Geplaatst: 2011-10-14 01:11:44

Bedankt voor waardvevolle reacties. Het gat moet inderdaad redelijk netjes worden, want ik wil de bak onder het blad monteren. Gezien de aard van de ruimte (keukenhoek in rustiek woonvertrek) wil ik zo min mogelijk roestvrije staal in het zicht hebben.

Ik heb een bovenfreesmachientje maar heb er nog weinig mee gewerkt, ga het dus eerst maar eens uitproberen. Overigens is die frees  van merk Toledo (ongetwijfeld iets Chinees). Ik had van dat (flut?)merk ook een schroefboormachine. Die heeft het jaren langer uitgehouden dan b.v. een veel duurdere AEG. Maar ik ben het in het algemeen eens met eerdere opmerking van Christian dat men beter 2ehands goed gereedschap kan hebben dan nieuw van een flutmerk, maar dat terzijde. Als freezen niet lukt dan gewoon langzaam met de decoupeerzaag en bijwerken, als hierboven ook aangeraden.

Ik maakte eerder een wastafel onder een blad (in dit geval van noten van een boom gekapt op eigen terrrein). Inderdaad gewoon met de decoupeerzaag gedaan, zie foto hier. Niet geheel strak, maar de bedoeling was ook beetje rustieke oplossing.  

Maxandr

avatar#3509
Christian-le-Bricoleur
Berichten: 151
Reacties: 2902

#17 Geplaatst: 2011-10-14 09:04:37

Nog even gezocht naar de mooie zelfbouw-freescirkel, maar nog niet gevonden.

Wel deze video en ook en demo van de professionele (= dure) freesmal van Festool.

Christian v.K.

avatar#
onbekend
Berichten:
Reacties:

#18 Geplaatst: 2011-10-14 12:25:46

Gat ruw uitzagen (ongeveer 3 mm kleiner dan de originele maat)

Op een dunne plaat triplex of andere de juiste gatmaat uitzagen, zeer precies werken, eventueel bijschuren.

Deze op of onder het blad monteren (op is klemmen, onder is schroeven)

De frees zoals onder gedocumenteerd in de machine zetten en klaar is cees.

Afgebeelde frees kun je in twee keer de cirkel slaan.

Cees (ébéniste)

kopieerfrees

avatar#9484
René Horstman
Berichten: 0
Reacties: 86

#19 Geplaatst: 2011-10-14 13:04:59

Een mooi rond gat in triplex zagen is nog een hele kunst, maar is zeker mogenlijk. Voor een gat een frees met wisselmesje aanschaffen is ook mogenlijk, maar kost denk ik toch gauw meer dan 100 eurotjes.

Max, als u in de buurt van de dordogne woont kan ik het voor u doen op de profesionele manier.

Groet,

Rene

avatar#3509
Christian-le-Bricoleur
Berichten: 151
Reacties: 2902

#20 Geplaatst: 2011-10-14 14:53:20

@Cees:

Ik ken de door jou afgebeelde frees van RvS als Bündigfräser, in tegenstelling tot het frezen met mal, kopieerhuls en een freeskop die een andere diameter dan de huls heeft. Hoe heet zo'n frees met kogelgelagerde aanloopring van hetzelfde diameter in het NL?

@ René:

Dat noem ik nu burenhulp!

Christian von Klösterlein

edit 21:38: stomme typefout gecorrigeerd ij -> ik

avatar#9484
René Horstman
Berichten: 0
Reacties: 86

#21 Geplaatst: 2011-10-14 17:06:31

Christian,

De door Cees getoonde frees is een copieerfrees. Deze heb je met bovenligend en onderligend lager. jij

Verklaar je aub nader met jouw tekst; Dat noem jij nu burenhulp!

Vriendelijke groet

René

avatar#3509
Christian-le-Bricoleur
Berichten: 151
Reacties: 2902

#22 Geplaatst: 2011-10-14 21:34:32

@René,

sorry, typefout. Ik bedoelde:

Dat noem ik nu burenhulp! - de J ligt op mijn clavier naast de K.

Was als lof en waardering bedoeld.

Wij helpen elkaar in dit forum ideeël en op afstand, en dan vind ik het leuk als iemand de directe materiële hulp aanbiedt.

Nogmaals sorry, ik zal mijn reacties voor het verzenden beter nakijken.

Christian von Klösterlein

En sorry voor mijn soms krom Nederlands, maar dit is niet mijn moedertaal.

avatar#3688
Silex
Berichten: 73
Reacties: 350

#23 Geplaatst: 2011-10-15 00:11:15

Zo kan het ook,

b

janv

avatar#4411
MaxAndre
Berichten: 17
Reacties: 106

#24 Geplaatst: 2011-10-15 01:25:40

@ René: dank voor aanbod! Maar helaas, mijn stek ligt op zo'n 300 km afstand naar het noordoosten.......

@Cees en Silex (en anderen): dank voor goede ideeën, ga ik overwegen.

De inox spoelbak die ik nu ga installeren in gastenverblijf (van deKoningMerlijn) heeft een  dikke (omgezette) rand. Indien opgebouwd heeft dat ook het nadeel dat vocht op de aanrecht niet zo in de spoelbak kan worden geveegd.

Voor eerder keukenproject in maison principale had ik een dubbele spoelbak met stevige vlakke rand (voor € 5 aangeschaft bij een nederlandse kringloopwinkel!). Die rand heb ik gewoon op het aanrechtblad laten rusten (niet ingefreesd). Dat blijkt geen problemen te geven. De maatvoering van het gat is in zo'n geval uiteraard niet erg kritisch. Zie eventueel foto hier. Aantal jaren intensief gebruik is uiteraard wel te zien.  

Maxandr

avatar#9484
René Horstman
Berichten: 0
Reacties: 86

#25 Geplaatst: 2011-10-15 08:36:23

@ Christian; Excuses aanvaard. Voor dat het je tweede taal is breng je het er mijns inziens erg goed vanaf. Mijn frans is bij lange na niet zo goed. 

@ MaxAndre; jammer, dat is inderdaad niet om de hoek. Mischien is het een optie om een ebinist in de buurt te vragen. Zelf uitproberen en eerst een proefstuk maken kan natuurlijk ook, dat geeft bij goed resultaat natuurlijk wel de meeste voldoening. Succes.